Úvod do C# a proměnné

V této lekci se seznámíme s proměnnými a s tím jak je využívat.

První si musíme ovšem vytvořit projekt. Otevřeme si Visual Studio a klikneme na tlačítko Vytvořit nový projekt:

Poté si vybereme, jaký typ projektu budeme dělat. Zatím začneme v klasické Konzolové aplikaci typu .NET Framework:

Pozor, aby tam bylo to .NET Framework. Verze bez .NET Frameworku bude fungovat podobně, ale některé věci nemusí fungovat stejně.

Poté se nám spustí grafické rozhraní, kde vidíme kód. Výchozí kód by měl vypadat nějak takto:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;

namespace playground_dotnet_framework
{
    internal class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
        }
    }
}

Vidíme zde již nějaký předepsaný kód. Náš kód budeme psát do funkce Main. První kód, co přidáme bude Console.WriteLine("Hello World!");.

Náš kód by měl vypadat nějak takto:

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;

namespace playground_dotnet_framework
{
    internal class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Hello World!");
        }
    }
}

Tento kód můžeme spustit pomocí tlačítka nahoře:

Všimněte si, že když to spustíme, problikne nám okno, ale nic moc nevidíme. Kód totiž vykonal příkaz Console.WriteLine("Hello World!");, jenž vypíše do konzole text "Hello World!" a po té se ukončil. Abychom něco viděli, musíme do kódu přidat Console.ReadLine();, čímž programu řekneme, že má vyčkat na vstup od uživatele.

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;

namespace playground_dotnet_framework
{
    internal class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine("Hello World!");
            Console.ReadLine();
        }
    }
}

Poté se nám spustí okno s naším programem, kde můžeme vidět nápis "Hello World!". Když pak dáme ENTER, program se ukončí.

Hello, World!
        

Další kód už sem budu psát bez ostatního kódu kolem, neboli pouze vnitřek funkce Main.

V tomto kódu můžeme upravit, co se má do konzole vypsat. Aby to ovšem zůstalo jako text, musí to zůstat v uvozovkách, například:

Console.WriteLine("Ahoj, Světe!");
Console.ReadLine();

Do tohoto kódu můžeme také napsat matematický příklad, je ovšem potřeba odstranit uvozovky, jinak to bude program brát jako text:

Console.WriteLine(1+2);
Console.ReadLine();

Zapisování čísel do kódu tímto způsobem je ovšem docela těžkopádné, proto využíváme tzv. proměnné.

Proměnné

Proměnná je věc, do které můžeme uložit nějakou hodnotu a poté s ní pracovat. Existuje spoustu typů proměnných, ukážeme si některé z nich:

int je číslo (bez desetiných míst)
string je text
Existuje jich mnohem více, ale ukážeme si je později.

První je třeba proměnnou vytvořit, uděláme to pomocí kódu int/string [název]; a poté ho nastavíme na nějaké číslo pomocí [název] = [hodnota];. Zkusíme si to na následujícím kódu:

int prvniCislo;
int druheCislo;
prvniCislo = 5;
druheCislo = 4;

string text;
text = "Součet dvou čísel je: ";

Console.Write(text);
Console.WriteLine(prvniCislo + druheCislo);

Console.ReadLine();

Zadání

Vytvořte kalkulačku, které vezmě dvě číselné proměnné a a program vypíše součet (+), rozdíl(-), násobek(*) a podíl(/) těchto čísel.

Příliš snadné?

Použijte internet a zkuste do této kalkulačky přidat mocninu (například 2 na 3 = 8), případně další matematické operace.

Nezapomeňte odevzdat váš kód do Google Učebny: https://classroom.google.com/c/NzE5NDk1NjM2NDAw/a/NzE5NDk2MjcyNjU4/details